19. 5. 2020

Matematika je povsod okoli nas

Rezultati natečaja ob Mednarodnem dnevu matematike

V zadnjem desetletju se je marsikje po svetu razširila navada, da se 14. marca (3.14) obeleži dan števila Pi z raznovrstnimi, pogosto nekoliko šaljivimi, aktivnostmi za popularizacijo matematike, kot so npr. peka Pit, recitiranje decimalk števila Pi in pisanje matematične poezije ali Pi-ezije. To je navdihnilo mednarodno organizacijo UNESCO, ki je skupaj z največjim svetovnim matematičnim združenjem IMU (International Mathematical Union) novembra 2019 razglasila 14. marec za Mednarodni dan matematike. Pod okriljem IMU bodo od letošnjega leta dalje vsako leto po vsem svetu potekali matematično obarvani natečaji in drugi dogodki na izbrano skupno temo.

Tema za letošnji mednarodni dan je bila "Matematika je povsod okoli nas", koordinator aktivnosti v Sloveniji pa DMFA Slovenije. Mentorje in mentorice na osnovnih in srednjih šolah smo povabili, da učence spodbudijo k ustvarjanju plakatov, videoposnetkov, poezije ali drugih del, ki na izviren način prikazujejo prisotnost matematike v vsakdanjem življenju, in te izdelke predstavijo na svojih šolah 13. marca 2020. 

Na natečaju so tako dobili svojo priložnost tudi učenci, ki morda niso tekmovalci ali odlični v matematiki, imajo pa veselje do ustvarjanja in jim lahko matematiko na ta način približamo z drugega zornega kota. Do 1. aprila smo zbirali poslane izdelke na krovnem natečaju DMFA Slovenije. Predstavitev izdelkov smo načrtovali na prireditvi Bistroumi 2020, žal pa nam je to preprečila pandemija koronavirusa, ki je ustavila tudi številne načrtovane aktivnosti v slovenskih šolah.

Kljub temu se je v našem nabiralniku znašla obilica zanimivih in simpatičnih izdelkov. Nekaj izbranih izdelkov predstavljamo v nadaljevanju, na naslednji povezavi pa si lahko ogledate celotno spletno galerijo. V reviji Logika in razvedrilna matematika je objavljen tudi daljši članek s fotografijami (pdf), ki je primeren za tiskanje. 

Začnimo z najmlajšimi. Učenci 1. a in 1. b OŠ Stična, podružnična šola Višnja gora (mentorice Maja Berčon, Katarina Pajk, Petra Kermelj, Barbara Polajžer) so pripravili vsak svoj plakat o živalih z zlogom Pi v imenu, tisti prvošolci, ki obiskujejo tudi podaljšano bivanje pa so v PIskrček zbrali še predmete, povezane s tem zlogom (mentorica Maja Godec).  

Piskrcek2
PIskrček s predmeti z zlogom Pi

Učenci 1. razreda OŠ 8 talcev v Logatcu (mentorica Simona Nagode) so nam poslali fotografijo, ki je nastala med njihovimi matematičnimi aktivnostmi pri obisku gozda v naravi, učenci 2. razreda OŠ Košana (mentorica Marija Mršnik) pa so s pomočjo lesenih blokov na domiseln način spoznavali števila do 100. 

20200131_104326 - Vesna Soster
Prvošolci OŠ 8 talcev, Logatec

Učenci OŠ Stična so nam poleg že omenjenih poslali še dva skupinska izdelka. Učenci 4. b razreda so izdelali PIco velikanko (mentorica Tina Štupar). 

sticna
Učenci OŠ Stična s pico

Učenci 5.a razreda pa so napisali duhovito pesem, ki vsebuje veliko število zlogov Pi (mentorica Bernarda Kunstelj Lepojić).

pesmopis
Pesmopis

Na OŠ Stična so skupaj s PŠ Višnja Gora in PŠ Zagradec matematiki posvetili vse mesec marec (koordinatorji: Jaka Keše, Jožica Knez, Lucija Medimurec, Barbara Pavovec, Magdalena Pirman, Darja Strah in Dragica Šteh). Ustvarjali so matematične rebuse, likovne, pesniške in kuharske mojstrovine na temo števila π ter pripravili matematično čajanko za nekdanje in sedanje učiteljice in učitelje matematike. 

Veliko število izdelkov smo prejeli tudi iz OŠ Dob. Najmlajši, tretješolci, so pripravili plakat na temo simetrije (mentorica Nina Buerger). Petošolci so poslali 5 pesmi, navdihnjenih z matematiko v šoli ali okolici (mentorica Metka Dimnik Vilar).
pesem-pia
Primer pesmi učenke OŠ Dob

Šestošolci so izdelali 4 zanimive matematične igre in veliko maketo, ki prikazuje vsakodnevno srečevanje z matematiko (mentorica Ksenija Božak). 

maketa
Maketa učencev OŠ Dob

Iz OŠ 8 talcev v Logatcu smo prejeli 3 fotografije skupinskih izdelkov učencev 6., 8. in 9. razreda (mentorja U. Župec Mele in R. Štemberger), na katerih so učenci znanje geometrije uporabili pri izdelavi mandal, risanju svojih imen in tlakovanju zemljevida Slovenije.

mandale
Mandale

Iz OŠ Bistrica pri Tržiču smo prav tako prejeli tri plakate, pri katerih je sodelovalo več učencev (mentorica Sonja Sedej). Plakati prikazujejo matematično vesolje ter matematiko in računanje v vsakdanjem življenju.

vesolje
Eden od plakatov iz OŠ Bistrica pri Tržiču

Učenci predmetne stopnje OŠ II Murska Sobota (mentorica Helena Nemec) so pripravili 4 zanimive predstavitve na teme matematike kraljice znanosti (Lana Cigut), matematičnega vsakdanjika (David Rituper), števila Pi (Roko Kolmanič) ter zgodovine matematike (Evelina Balaško). Ob ogledu predstavitev si zlahka predstavljamo njihove duhovite in domiselne nastope v živo. 

predstavitve
Predstavitve učencev OŠ II Murska Sobota

Učenci predmetne stopnje OŠ Apače Rebeka Drev, Nina Šebjanič, Žiga Lah so nam poslali 3 matematične pesmi in še videoposnetek o tem, kako nas matematika spremlja vsak dan (mentorica Barbara Kovač).

pesem
Primer pesmi iz OŠ Apače

Največje število posameznih izdelkov izmed vseh sodelujočih šol smo prejeli iz OŠ Žetale, kar 14. Izdelki so res raznovrstni: dva stripa, plakat in 11 pesmi, med njimi 3 z akrostihom in 1 lepo ilustrirana, svoje izdelke pa so prispevali posamezni učenci in učenke od 2. do 9. razreda (mentorici Saša Peršoh in dr. Iris Merkač).  

strip
Strip Anje Bukšek, OŠ Žetale
 
pesmica
Pesmica Nuše Plajnšek, OŠ Žetale

 

Nekaj posamičnih izdelkov smo prejeli še iz drugih snovnih šol. Učenka Nina Čadež iz OŠ Braslovče je izdelala imeniten plakat.

braslovce
Plakat Nine Čadež, OŠ Braslovče

Učenka Tanisa Potočnik Marčič iz Waldorfske šole Maribor je izdelala plakat, ilustracijo in napisala pesem.

plakat-w
Plakat Tanise Potočnik Marčič, Waldorfska šola Maribor

Edina Srednja šola, ki se je na naš natečaj odzvala s poslanimi izdelki, je SŠ Josipa Jurčiča Ivančna gorica. Poslali so nam 7 umetniških ilustracij in fotografij, navdahnjenih z matematičnimi temami: fraktali, tlakovanja, šahovnice, umetna inteligenca, simetrija, vzorci, delovanje možganov (mentor Matko Peteh). Izdelki naj bi postali del razstave ob praznovanju 70-letnice šole. Ob tem imenitnem jubileju čestitamo tako učiteljem kot učencem!

tlakovanja
Tlakovanja Neže Bregar, SŠ Josipa Jurčiča Ivančna Gorica

 

Posebej omenimo še 4 prejete videoposnetke.

Prvi film z naslovom Matematika me spremlja vsak dan je pripravil Žiga Lah, OŠ Apače.

Drugi film z naslovom Matematika v vsakdanjem življenju so pripravili Armando Hočevar, Tajda Dolgan, Miha Morelj iz OŠ Košana.

 

Tretji posnetek ima naslov Manj je več, gre za humoristični film, ki naj bi ga pripravili člani društva anonimnih matematikov iz OŠ Hruševec Šentjur (mentorici Mateja Rezar Ulaga in Katja Gajšek).

 

Najbolj pa nas je pritegnil film Matematika je povsod okoli nas skupine učencev OŠ Gradec, Litija (mentorica Astrid Žibert), ki so prikazali nekaj nerodnih vsakodnevnih situacij, ki se nam lahko pripetijo brez zadostnega znanja matematike. 

 

 

In kaj je odpadlo zaradi pandemije?

Za konec omenimo še številne aktivnosti, ki ste jih slovenski učitelji z učenci načrtovali za 13. marec 2020, pa so bile zaradi pandemije okrnjene. Na OŠ Prule so načrtovali Matematični dan 4 osnovnih šol (OŠ Prule, OŠ Brinje Grosuplje, OŠ Oskarja Kovačiča in Waldorfske šole Ljubljana) z ustvarjanjem učencev na temo števila Pi (glasbena, besedna, likovna umetnost, kulinarika,...), delavnico Pijevi iracionalni prijatelji in tekmovanjem učencev v recitiranju števila Pi. Kljub odpovedi ostalih aktivnosti so na OŠ Prule 14.3. po medmrežju predvajali že prej posneti matematični šolski radio, v katerem so nastopili številni učenci z zelo domiselnimi glasbenimi točkami. Matematična avantura z razstavo in potepom bi morala potekati na OŠ Olge Meglič Ptuj, različne aktivnosti ob matematičnem dnevu na OŠ in vrtec Apače, matematični dan z matematično dirko in sestavljanjem Rubikove 2x2x2 kocke na OŠ Toneta Pavčka. Nekatere načrtovane aktivnosti so na teh šolah vseeno izvedli v skromnejši obliki in nastale izdelke poslali tudi na naš natečaj. Med srednjimi šolami pa so različne aktivnosti načrtovali še na ŠC Novo Mesto, Gimnaziji Vič in SŠ J. Jurčiča Ivančna Gorica.

Pa nagrajenci?

Komisija je imela zelo težko delo.  Med zelo raznolikimi izdelki se je na koncu odločila izpostaviti naslednje.

  • Posebno π-nagrado za številne π-aktivnosti prejme OŠ Stična PŠ Višnja gora.
  • Nagrado za najmlajše udeležence so si prislužili učenci 1. razreda OŠ Logatec.
  • Kot filmski ustvarjalci so se izkazali učenci višjih razredov OŠ Gradec, Litija.  
  • Umetniško so se posebej lepo izrazili naslednji učenci: Pia Ilija (OŠ Dob), Ana Plajnšek (OŠ Žetale), Anja Bukšek (OŠ Žetale), Nuša Plajnšek (OŠ Žetale), Brina Ros (OŠ Žetale), Neža Bregar (SŠ Josipa Jurčiča Ivančna Gorica).
  • Posebej pohvaljeni mentorji so: Metka Dimnik Vilar (OŠ Dob), Iris Merkač (OŠ Žetale), Helena Nemec (OŠ II Murska Sobota) in Matko Peteh (SŠ Josipa Jurčiča Ivančna Gorica). 

Izpostavljenim bomo poslali simbolične nagrade. Vsem sodelujočim se iskreno zahvaljujemo za njihov trud in delo, za nagrade pa se lepo zahvaljujemo Izidorju Hafnerju in podjetju Logika, d.o.o., ter DMFA Slovenije.

Člani komisije Sandra Cigula, Marjeta Kramar Fijavž in Boštjan Kuzman.

 

Čisto za konec
Tukaj pa je še mednarodni videoposnetek, ki je nastal na osnovi mednarodnega natečaja in je doživel spletno premiero 14. marca, 2020.